maandag 12 januari 2009

Vodduh

Tussen de optredens door en alle andere beslommeringen in de strijd om een eerlijk bestaan vond ik de tijd om even bij De Slegte binnen te lopen.
M'n favoriete boekwinkel waar ik graag even rondstruin op zoek naar leuke, handige en aparte boekjes.

Op m'n blog staat een hartstikke leuk You Tube filmpje over echte Amsterdamse straatventers.
Een inmiddels uitgestorven beroep, maar in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw scharrelden zo'n 1000 venters in Amsterdam hun kostje bij elkaar.

Niet weg te denken uit het straatbeeld en gekoppeld aan mijn herinnering van het geluid van het schuifraam van m'n Oma, die, gelokt door zijn geroep, op die manier haar bestelling naar beneden riep, vind ik dit een stukje geschiedenis dat zeker een plaats in m'n show moet krijgen.
En laat ik nu juist over dit onderwerp een boekje vinden !!! helemaal goed met allerlei leuke anekdotes en wetenswaardigheden dus een bron van inspiratie voor een leuke grap of een aardige imitatie.

Het is toch verbazend hoe de menselijke geest in elkaar steekt; het geluid van het schuifraam van m'n oma en ik zie zo weer in het schemer die groente en fruitventer bij m'n Oma voor de deur staan. Ik loop langs een oude school met zo'n gevelkachel en de geur van zo'n ding brengt een wereld van herinneringen aan mijn eigen lagere schooltijd terug, maar ook de geur van vers gebakken brood of suddervlees; allemaal prikkels waarop je geheugen onmiddellijk overuren maakt.

Leuk om over na te denken en steeds maar weer meer stof voor de show.
Als ik niet oppas wordt het een show van een dag en moet je je twaalf uurtje meenemen.

Jan