maandag 6 oktober 2008

muzikale invulling

Onze show moet uiteraard een hoog nostalgisch karakter hebben.
De hele uitstraling moet het midden houden tussen het sfeertje van de jaren 30 tot en met halverwege de jaren vijftig.
Dus Sanseveria's, petroleumstel, baaienrokken, broeken met bretels en petten.
Nu we ongeveer het sfeertje en het tijdsbeeld geschetst hebben waarin naar mijn mening de nieuwe show zich moet afspelen is het ook tijd dat we invulling geven aan het muzikale deel.

Vervolgens kunnen we dan aan de hand van de liedjes weer sketches en situaties op het podium creëren.
Iets wat ik heel graag in de show zou hebben, perfect in het tijdsbeeld past èn ook nog een keer puur Amsterdams is, is een flinke dosis Willem Parel.
Ik heb wat You tube voorbeelden op het Blog gezet, maar er is natuurlijk veel meer te bedenken. Kom dus met liedjes en ideeën.

Hier mijn Willem Parel voorzet: Een cent, Poen, de Orgelman en de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Maar ookprachtige liedjes die alles met die tijd en/of Amsterdam te maken hebben zoals; Mijn eerste, Telkens weer, Het oude huis, Wordt nooit verliefd, de Jantjes, Die afgekeurde woning, aan de voet van die ouwe Wester, Amsterdam huilt.
Daarnaast dienen fenomenen als straatventers aan bod te komen, maar ook echt Amsterdamse dingen als spionnetjes( klein spiegeltje aan de gevel zodat je van 1 of 2 hoog kon zien wie er voor de je deur (of die van de buurvrouw) stond.
Maar ook zou ik het NPG oftewel: het Nederlands Parel Genoodschap nieuw leven in willen blazen.
Wim Sonneveld richtte in zijn Willem Parel creatie de N.P.G. (het Nederlands Parel Genoodschap) op. Een (fictieve) vereniging voor amsterdamse orgeldraaiers die het natuurlijk verdient om voor onze show nieuw leven ingeblazen te worden.
Maak dus al je vrienden en kennissen lid van het NPG.