zaterdag 4 oktober 2008

Knipperdolletjes



Als kleine jongen kwam ik met mijn ouders (moeder) regelmatig in het proeflokaal van Wijnand Fockink, en ik kan me nog levendig herinneren dat ''Tante'' Dien die achter de tap stond mij dan kleine zoute bolletjes toestopte.
Omdat ik zowel ''Tante'' Dien als de zoute bolletjes nooit vergeten ben was mijn eerste vraag toen ik op uitnodiging van Rob Koning (de tegenwoordige uitbater) het proeflokaal bezocht of er foto's van '' Tante'' Dien bestonden en waar de zoute bolletjes waren.
Rob beloofde me in de archieven te duiken en het me te laten weten.
Hier zijn antwoord; Ha Jan, we hebben hier intern veel over jou en je zoektocht gesproken, maar tante Dien is bij ons niet bekend. Ze komt nergens voor in de documentatie of anderszins. Foto's hebben we dus niet....
Wel heb ik een recept van de knipperdolletjes / scheepsbeschuitjes wat waarschijnlijk in de buurt komt van de originele versie, we hebben dit wel eens gemaakt maar het is behoorlijk hard en wij vonden het niet echt lekker.
Ik heb het op papier staan dus je kan een kopie ophalen hier, ik heb geen scanner namelijk.

Groeten en tot snel Rob.
Jullie begrijpen, dat recept komt er aan.

De historie van het knipperdolletje heb ik nu al:
Een knipperdolletje is een klein rond beschuitje. Het woord is omstreeks 1780 voor het eerst aangetroffen, in de verbinding Delftse Knipperdolletjes. In de negentiende eeuw werd het kleine, ronde beschuitje als een typisch Amsterdamse lekkernij beschouwd.
Ik denk dus dat die knipperdolletjes door Wijnand Fockink bij een bakker in de buurt op bestelling (als versnapering voor op de bar) in de vorm van klein bolletje gebakken werden.